Zadanie p.n. "Budowa nowej linii tramwajowej na Chełm" wchodzi w skład Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM) aplikowanego przez Gminę Gdańsk o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Działania 1.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
W przypadku uzyskania dofinansowania, koszt zadań GPKM finansowany będzie w 50% ze środków gminnych zabezpieczonych w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na latach 2005-2009, natomiast pozostałe 50% kosztów ze środków unijnych.
Projektowane połączenie tramwajowe biegnie Al. Armii Krajowej od Al. 3 Maja, następnie skręca w Al. Gen. Wł. Sikorskiego by zakończyć się na skrzyżowaniu z Al. W. Witosa (rysunki poniżej). Długość linii wynosi 2,9 km. Układ linii był początkowo przewidziany na pasie dzielącym dwie jezdnie. Wszystkie mosty, schody prowadzące do przystanków, a nawet ochronę linii nośnych już wykonano.
Przewidziane są cztery nowe przystanki w uzupełnieniu istniejącego przystanku na skrzyżowaniu pomiędzy Al. Armii Krajowej i Al. 3 Maja:
- na moście nad Ul. Kol. Studentów,
- koło mostu na Ul. Odrzańskiej (na skrzyżowaniu pomiędzy Al. Armii Krajowej i Al. Gen. Wł. Sikorskiego),
- przystanek końcowy na skrzyżowaniu z Al. W. Witosa z pętlą końcową.
Projekt przewiduje również przyszłe przedłużenie w kierunku południowym oraz dwa odgałęzienia:
- niewielkie od mostu nad Ul. Kol. Studentów łączące z Ul. Kartuską,
- kolejne dłuższe biegnące dalej Al. Armii Krajowej, następnie w kierunku dzielnicy Ujeścisko.
Nowa linia tramwajowa zastąpi część linii autobusowych numer 108, 118, 155, 208 i 295 na Al. Armii Krajowej; ich przystanek końcowy znajdzie się przy nowej stacji przesiadkowej, która zostanie wybudowana przy pętli tramwajowej. W celu przyciągnięcia większej liczby klientów, na wszystkich ww. liniach kursować będą nowe autobusy, które zostaną zakupione w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej
Obecnie natężenie ruchu wynosi tu ponad 4.000 pasażerów w godzinie szczytu w każdym kierunku. Większość z wspomnianych linii autobusowych korzysta z autobusów przegubowych. Z uwagi na nachylenie Al. Armii Krajowej, czas przejazdu nie jest zbyt konkurencyjny. W przypadku linii tramwajowej, powinno być możliwe jego znaczne obniżenie.
Z wyjątkiem trzech skrzyżowań ulicznych (Al. 3 Maja, Ul. Chałubińskiego i Al. W. Witosa.), dwutorowa linia zostanie położona na torowisku wydzielonym. Podobnie jak reszta sieci, linia zostanie zasilona prądem stałym o napięciu 600 Voltów.
W szczycie, poziom natężenia ruchu powinien wynosić od 4.000 do 5.000 pasażerów na godzinę. Zważywszy, że pojemność przegubowego składu tramwajowego to 275 pasażerów lub 250 pasażerów na dwa wagony tramwajowe typu "105N", przewiduje się zapewnić częstotliwość 15 do 20 obiegów na godzinę w szczycie w każdym kierunku.
Tabela. Zakres rzeczowy nowej linii tramwajowej na Chełm.
Elementy
|
Ilo¶ć
|
Elementy infrastruktury:
|
Torowisko (w tym nasyp, odwodnienie, itp.)
|
5.800 m
|
Tory
|
5.800 m
|
Trakcja
|
5.800 m
|
Sygnalizacja
|
5.800 m
|
Nowe przystanki pośrednie
|
3
|
Nowa stacja przesiadkowa tramwaj / autobus na Chełmie
|
1
|
Tabor:
|
Natężenie ruchu w szczycie
|
4.000 pasażerów
|
Średnia prędkość komercyjna
|
20,0 km/h
|
Długość przejazdu
|
5.800 m
|
Czas przejazdu
|
18 min
|
Pojemność składu tramwajowego
|
275 pasażerów na pojazd
|
Częstotliwość w godzinie szczytu
|
15 tramwajów na godz.
|
Potrzebne zestawy tramwajowe:
|
5
|
| |
Nowa linia tramwajowa na Chełm | Szczegóły nowej linii tramwajowej na Chełm |
Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku |