portal osiedli, dzielnic i miast
Chełmwww.MojeOsiedle.plwww.MojeOsiedle.pl
 
 
 
www.MojeOsiedle.plChełmFakty - Listy - Opinie › W sześć minut do centrum miasta
 
 
 Fakty - Listy - Opinie
SM Chełm złamała własną uchwałę (9) 
 
 
Tydzień w kolejce po mieszkanie na Chełmie (16) 
 
 
Od Mieścina do Ujeściska (5) 
 
 
W sześć minut do centrum miasta (35) 
 
 
Kryte pływalnie w wakacje mają wolne (9) 
 
 
Wszyscy zapłacimy za nowe wysypisko (3) 
 
 
Część Gdańska bez ciepłej wody (4) 
 
 
Będą windy przy tramwaju na Chełm (15) 
 
 
18-latek przed sądem 24-godzinnym (16) 
 
 
Brak miejsc parkingowych na dużych osiedlach (11) 
 
 
SkrótStarsze
Informacje
  Fakty - Listy - Opinie
 
  Komunikaty
 
  Poznaj swoje osiedle
 
  Rys historyczny
 
  Galerie
 
Spotkania
  Czat
 
  Ankiety
 
  Forum
 
  Kartki
 
  Ogłoszenia
 
Ważne!
  SM "Chełm"
 
  Parafia
 
Porady
  Na progu mieszkania
 
Niezbędnik
  Auto
 
  Bankomaty
 
  Edukacja
 
  Jedzenie na telefon
 
  Sport
 
  Uroda
 
  Urzędy
 
  Usługi
 
  Zdrowie
 
 Warto odwiedzić
 
www.gdansk.pl
Urząd Miejski w Gdańsku

NET P.C.
Gdańsk - NaszeMiasto
Radio Gdańsk
Praca w Trójmieście
 Fakty - Listy - Opinie

W sześć minut do centrum miasta
   2007-07-20 09:56

Mija właśnie 8 miesięcy od rozpoczęcia budowy linii tramwajowej na gdańską dzielnicę Chełm. Pod koniec roku inwestycja, która kosztowała ponad 60 mln zł ma się zakończyć. Będzie to duże wydarzenie, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że w ciągu sześciu minut dojedziemy z centrum na Chełm.

Tramwaj ma bowiem tę przewagę nad autobusem, że nie stoi w korku, na przykład na Armii Krajowej.

Nowa trasa tramwajowa zaczyna się na wysokości skrzyżowania z ulicą 3 Maja. Następnie biegnie środkiem Armii Krajowej (Trasy WZ), by skręcić w aleję Generała Sikorskiego, na końcu której zostanie zlokalizowana pętla. Długość całej linii wynosi ok. 3 km. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że nowa linia będzie oznaczona jako "1".

Na trasie zostaną ulokowane 4 przystanki na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego oraz końcowy na pętli przy Ptasiej. Dwa pierwsze przystanki zostaną wyposażone także w windy.

Wiele kontrowersji wśród mieszkańców dzielnicy Chełm budził pomysł lokalizacji pierwszego przystanku na al. gen. Sikorskiego. Początkowo planowano go wybudować tuż przy pobliskim węźle drogowym. Jednak ze względu na dużą odległość do najbliższych zabudowań mieszkalnych, postanowiono go przenieść na skrzyżowanie ulic Dragana i Chałubińskiego. Ostatni przystanek na pętli będzie pełnić rolę węzła przesiadkowego z autobusu do tramwaju. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu układowi drogowemu i szynowemu ma to się odbywać na zasadzie "door to door" ("drzwi w drzwi"). Zsynchronizowane mają być także rozkłady jazdy autobusów i tramwajów tak, by przesiadki odbywały się bezpośrednio z jednego środka transportu do drugiego. Pętla tramwajowa przy ulicy Ptasiej będzie ostatnim przystankiem dla autobusów z południowych dzielnic Gdańska.

Prace budowlane posuwają się w bardzo szybkim tempie. Na całym odcinku przyszłej trasy napotkać możemy specjalne wykopy w ziemi, w których osadzone zostaną szyny tramwajowe. Na niektórych odcinkach pojawiły się już pierwsze tory. Gotowy jest także przejazd przez tory na wysokości skrzyżowania ulic Chałubińskiego i Dragana. Ułożono na nim popularne płyty Straila, które zastosowano chociażby na skrzyżowaniu przy Zieleniaku.

Wzdłuż niemal całej linii zostały już ustawione wysokie słupy, które będą służyły do przytrzymywania trakcji tramwajowej. Niedawno oddano do użytku odświeżony wiadukt na wysokości przystanku Odrzańska, wymieniona została nawierzchnia, oczyszczono oraz pomalowano także barierki. Podobne prace trwają teraz na przejeździe drogowym nad ul. Armii Krajowej na wysokości ulicy Stoczniowców. Na Odrzańskiej dodatkowo budowane są nowe zejścia na przyszły przystanek. Na planowanej pętli uporano się już z przeniesieniem węzła cieplnego, teraz trwa wyrównywanie gruntu.

Dla zapewnienia lepszego układu torowego przy wjeździe na nową trasę, zdecydowano się na budowę rozjazdów z ulicy 3 Maja. Będzie zatem możliwość wjazdu z ulicy 3 Maja w Amii Krajowej. Rozjazd ten umożliwi łatwiejsze pokierowanie ruchem w przypadku awarii lub podczas remontu torowisk. Linia tramwajowa na Chełm jest nie tylko wyjątkowa ze względu na fakt, że jest pierwszą zupełnie nową trasą po ponad 20-letniej przerwie w rozbudowie gdańskich torowisk. Ze względu na nachylenie terenu, do obsługi tej trasy potrzebne są odpowiednie tramwaje, które będą w stanie podjechać pod górę, a mamy ich w tej chwili w Gdańsku tylko osiem. Są nimi niskopodłogowe: 2 wagony 114Na oraz 4 wagony NGd 99. Najczęściej spotkać je można na linii kursującej przez Zaspę i Przymorze. Dodatkowo na nową trasę zostaną skierowane dwa tramwaje sprowadzone niedawno z Dortmundu Duewag N8C, które obecnie obsługują linię wahadłową Jaśkowa Dolina – Opera Bałtycka.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to koniec listopada br.

Źródło: Dziennik Bałtycki 2007-07-20


Twoja opinia się liczy! Skomentuj tę sprawę!

Tytuł:
Treść:
Autor:
Email:

Serwis www.MojeOsiedle.pl nie ponosi
odpowiedzialności za treść opinii

Opinie dotyczące powyższej informacji
Wszystkich opini: 23
 trasa T1  kasia (2008-01-18 23:01)
 
 
 tramwaj do zajezdni Wrzeszcza  kasia (2008-01-18 22:58)
 
 
 nowy tramwaj  kasia (2008-01-18 22:56)
 
 
 Wszyscy jak zwykle narzekają...  gumiak (2008-01-12 22:15)
 
 
 Tramwaj to niewypał.  Jur (2008-01-12 21:28)
 
 


Twoja opinia się liczy! Skomentuj tę sprawę!

Tytuł:
Treść:
Autor:
Email:

Serwis www.MojeOsiedle.pl nie ponosi
odpowiedzialności za treść opinii


Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Copyright © www.MojeOsiedle.pl 2001-2018  |   Redakcja  |   O nas  |   Regulamin Forum Dyskusyjne MOJE OSIEDLE, DZIELNICA i MIASTO